OKUL ÖNCESİNDE MÜZİK ETKİNLİKLERİ
Bu etkinlikler, doğru ve nitelikli müzik dinleme, söyleme ve çalma alışkanlıklarını çocuğa kazandırmanın yanı sıra, yerel, ulusal ve evrensel çocuk müziğini tanımasını da destekler. Ayrıca bu etkinlikler, bireysel olarak ve toplulukta müzik yapma, başkalarını dinleme, iş birliği yapma gibi sorumluluklar kazandırır.
Müzik, öğrenmeyi ve algılamayı kolaylaştıran etkin
yollardan biridir. Müzik etkinlikleriyle çocuk, ince–kalın, hızlı-yavaş,
uzun-kısa gibi pek çok kavramı öğrenir ve pekiştirir. Bunun yanı sıra konuları
daha kolay anlayabilir. Eğitici ve öğretici çocuk şarkıları, ezgili saymaca,
bilmece, tekerleme ve atasözleri dil gelişimine katkı sağlamak için kullanılan
araçlardır. Çocuk bunları söylerken hem zevk alacak, hem de doğru ve akıcı
konuşma becerilerini kazanacaktır.
Müziğin Öğretim Yöntemi Olarak
Kullanılması ve Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Bir öğretim yöntemi olarak
müzik, çok çeşitli biçimlerde kullanılabilir.Örneğin;
- Ritm,kulak,ses eğitimi,
- Tek ya da grup eşliğinde şarkı söyleme,
- Müzik dinleme/dinletme,
- Müzikli/şarkılı dramatizasyon,
- Şarkılı oyun,
- Çalgı çalışmaları,
- Söylenen şarkıya çalgı ile eşlik etme,
- Müzik eşliğinde serbest/yaratıcı dans,
- Müzik/şarkı eşliğinde öykünmeler,
- Şarkıya uygun hareketlerle eşlik etme.
Bunların
bazılarına kısaca değinecek olursak;
- Ritm, Kulak ve Ses Eğitimi
Önce bir ses verilir, çocuklardan bu sesi çıkarmaları istenir(mö sesi
gibi).
Sonra başka bir ses verilir. Aynı biçimde, çocuklardan bu sesi dinleyip kendi sesleriyle çıkarmaları istenir.
Daha sonra da ilk ses ya da başka bir ses verilerek, aynı işlem tekrar edilir.
Verilen sesler çeşitlendirilebilir. Örneğin; ördek (vak vak),köpek (hav hav),kuzu (m eme),kuş (cik cik) vb. gibi.
Sonra başka bir ses verilir. Aynı biçimde, çocuklardan bu sesi dinleyip kendi sesleriyle çıkarmaları istenir.
Daha sonra da ilk ses ya da başka bir ses verilerek, aynı işlem tekrar edilir.
Verilen sesler çeşitlendirilebilir. Örneğin; ördek (vak vak),köpek (hav hav),kuzu (m eme),kuş (cik cik) vb. gibi.
Ses eğitiminde ise, solunma, gevşeme, konuşma eğitimi yer
alır. Solunma eğitiminde solunma oyunları ve öykünmeler yapılabilir. Örneğin;
çiçek koklama, ateş üfleme gibi. Gevşeme eğitiminde, bedeni rahatlatma
alıştırmaları yapılabilir. Ağaçtan meyve toplama,kuş gibi uçup-konma
öykünmeleri gibi.
Konuşma eğitiminde, çocuğun güzel konuşması ve sözcük
dağarcığını genişletmesi hedeflenir. Bu amaçla çocuklara, doğru, anlaşılır ve
vurgulamalara dikkat ederek konuşmalarını sağlayacak çalışmalar
yaptırılır.
- Şarkı Öğretimi
Şarkı öğretimi için öncelikle
çocukların ortak ses alanı(seslerin kalın/ince oluşu) saptanmalı, ardından
çocukların yaş, ilgi, beceri düzeylerine uygun bir şarkı seçilmelidir. Ayrıca
şarkı öğretimi için gerek çocuklar, gerekse sınıf ortamı hazırlanmalıdır.
Öğretmen bu hazırlığı, şarkının öğretileceği gün zaman zaman mırıldanmalarla,
yemek, oyun vb. aralarda söylemekle yapabilir. Böylece şarkı, çocukların bilinç
altına yerleştirilmiş olunarak, onlarda bu şarkıyı öğrenme isteği
uyandırabilir.
Hazırlık aşamasında öğretmen, aşağıdakilere benzer sözler söyleyebilir:
“Çocuklar, bugün yeni bir şarkı öğrenelim mi?”
“Çocuklar, sizlere yeni bir şarkı söyleyeceğim. Dinleyin bakalım bu şarkıyı sevecek misiniz?”
…
“Çocuklar, bugün yeni bir şarkı öğrenelim mi?”
“Çocuklar, sizlere yeni bir şarkı söyleyeceğim. Dinleyin bakalım bu şarkıyı sevecek misiniz?”
…
Çeşitli şarkı öğretimi teknikleri
vardır. Bunlar;
- Öğretmen şarkının adını söyler ve konusu hakkında kısa bir açıklama yapar.
- Şarkı içinde anlamı bilinmeyen sözcükler varsa,bunların anlamlarını çocuklara açıklar.Bu aşamada, resim,kukla ya da öyküden yararlanabilir.
- Öğretmen şarkının melodisini bir aletle çalar ve şarkıyı birkaç kez söyler.
- Şarkı parçalara ayrılır. Parça parça öğretilerek, “parçadan-bütüne geçiş” yapılır.
- Çocuklara önce şarkının sözleri söyletilir. Sonra melodisiyle tekrar edilir.
- Şarkıyla ilgili basit ritmik hareketler, dans ya da rontlar yaptırılabilir.
Şarkı öğretiminde
dikkat edilmesi gereken noktalar ise şunlardır:
Çocuklara müzik dinletme sırasında dikkat edilmesi gereken bir takım noktalar vardır. Bunlar;
Çalınan müziğin niteliği, çocuklar için ilgi çekici, sevimli ve eğitici olmalıdır.
Devinerek müzik dinleme sırasında, hareketlerin müziğe uygun olmasına dikkat edilmelidir.
Çocuklara dinletilecek müzikler özenle seçilmelidir.
Müzik dinletme araçları nitelikli olmalıdır. Örneğin; kötü bir keman ya da piyano müziği çocuklara dinlettirilmemelidir.
Vurmalı çalgılar olarak, trampet, davul, çelik üçgen, tef, zil, metalofon, ksilefon, ritm sopaları vb. dir. Bunun yanında marakas ve flüt de okul öncesinde kullanılan çalgılar arasındadır.
Yaratıcı dans için seçilen müziğin temposu çok ağır ya da çok hızlı olmamalıdır. Sözlü müzik kullanılmamalıdır. Çünkü sözler, çocukları etkileyerek, yaratıcı dansı dramatizasyona dönüştürebilir.
Yaratıcı dans, çocukların özgürce davranıp, duygu ve düşüncelerini sergiledikleri bir etkinliktir. Bu nedenle kullanılacak müzik, sözsüz olmalıdır.
Etkinlik sırasında, çocuklardan, müziğin ritmine, temposuna ve onlara anımsattığı şeylere göre dans etmeleri istenir. Bunu kolaylaştırmak için çocuklara, kurdele, balon vb. araçlar verilebilir.
- Şarkı, gruba öğretilmelidir.
- Tüm çocukların şarkıya katılımları sağlanmalı ve sesi bozuk olan çocuk desteklenmelidir.
- Şarkıyla birlikte ritm çalışmaları yapılmalıdır.
- Şarkının sözleri basit, sade ve anlaşılabilir nitelikte olmalı, öğretici amaç taşımalıdır.
- Şarkı kısa olmalı, konusu çocukların bildikleri ve anlamaya başladıkları olayları içermelidir. Örneğin; renkler, haftanın günleri, doğa olayları vb. gibi
- Şarkı çocukta olumsuz duygular uyandırmamalıdır.
- Şarkının ezgisi akılda kalıcı olmalıdır.
- Öğretimin kolay olması için şarkı, harekete yönelik, zevkli ve eğlendirici nitelikte olmalıdır.
- Şarkı söyleme etkinliği, hiçbir zaman yorucu bir çalışmanın ardından gelmemelidir. Süresi 10-15 dakikayı geçmemelidir. Çünkü uzun süreli çalışmalar çocukları yorar ve ilgilerini dağıtır.
- Etkinlik sırasında dikkat dağıtıcı davranışlarda bulunan çocuklar ,onları kırmadan,gruba uyumlu hale getirilmelidir.
- Bir ay içerisinde en az 2,en çok 4 şarkı öğretilmelidir.
- Çocuklar etkinliğe zorlanmamalıdır.
- Öğretmen, öğreteceği şarkının tümünü hevesle ve dikkatle söylemelidir. Şarkıya hareket ya da çalgılarla eşlik edebilir.
- Seçilen zamanda çocuklar şarkı öğrenmeye istekli değiller ise, etkinlik başka bir zamana ertelenmeli, çocuklar ilgi duydukları başka bir etkinliğe yönlendirilmelidir.
- Müzik Dinleme/Dinletme
Çocuklara müzik dinletme sırasında dikkat edilmesi gereken bir takım noktalar vardır. Bunlar;
Çalınan müziğin niteliği, çocuklar için ilgi çekici, sevimli ve eğitici olmalıdır.
Devinerek müzik dinleme sırasında, hareketlerin müziğe uygun olmasına dikkat edilmelidir.
Çocuklara dinletilecek müzikler özenle seçilmelidir.
Müzik dinletme araçları nitelikli olmalıdır. Örneğin; kötü bir keman ya da piyano müziği çocuklara dinlettirilmemelidir.
- Şarkılı Oyun
Şarkı söylenerek oynanan oyuna “şarkılı oyun” denir. Kimileri
anonim, kimileri de belli bir şarkıya oyun uydurularak yapılmıştır. Bu tür
oyunlar bazen öykünmeli, bazen de bir konu ya da olayı betimleyicidir.
Oyunun kuralları önceden belirlenmiştir ve oyunlar kurallarına
göre oynanır. Örneğin; Gel bize katıl bize, Pazara gidelim, yeni yıl-yeni yaş
vb. gibi. Bunların Bezirganbaşı, Tavşan kaç gibi anonim olanları da vardır.- Müzik/Şarkı Eşliğinde Öykünmeler
Bazen de öykünme hareketi sadece müzik eşliğinde yapılır ve
her çocuk hareketleri müziğe uygun olarak ve hep birlikte yaparlar.Örneğin;
kayıkçı öykünmesi,dede-nine öykünmesi vb.
- Çalgı Çalışmaları
Vurmalı çalgılar olarak, trampet, davul, çelik üçgen, tef, zil, metalofon, ksilefon, ritm sopaları vb. dir. Bunun yanında marakas ve flüt de okul öncesinde kullanılan çalgılar arasındadır.
Bu çalgıların tanıtılması yapılırken, önce alet gösterilir
ve aletin fonksiyonları hakkında bilgi verilir. Burada en önemli olan, çocuğun
aletin sesini dinlemesidir. Çocuğun sesi iyice dinlemesi sağlanmalıdır. Bu
çalgılarla çeşitli ritm, öykü ve dramatizasyon çalışmaları yapılabilir.
- Müzikli/Şarkılı Dramatizasyon
Dramatizasyon için, çocuğun özgürce hareket edebileceği bir
alan gereklidir. Böyle bir yer yoksa, sınıfta uygun bir alan
hazırlanmalıdır.
- Yaratıcı Dans
Yaratıcı dans için seçilen müziğin temposu çok ağır ya da çok hızlı olmamalıdır. Sözlü müzik kullanılmamalıdır. Çünkü sözler, çocukları etkileyerek, yaratıcı dansı dramatizasyona dönüştürebilir.
Yaratıcı dans, çocukların özgürce davranıp, duygu ve düşüncelerini sergiledikleri bir etkinliktir. Bu nedenle kullanılacak müzik, sözsüz olmalıdır.
Etkinlik sırasında, çocuklardan, müziğin ritmine, temposuna ve onlara anımsattığı şeylere göre dans etmeleri istenir. Bunu kolaylaştırmak için çocuklara, kurdele, balon vb. araçlar verilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder