Çocuğunuzla Evde Nasıl Vakit Geçirebilirsiniz?
Çocuğun günlük hayat ile ilgili etkinliklerde anne-baba ile paylaşımda bulunması uzun bir okul gününde öğrendiklerinden daha etkili ve verimli olabilir.
Çocuğun günlük hayat ile ilgili etkinliklerde anne-baba ile paylaşımda bulunması uzun bir okul gününde öğrendiklerinden daha etkili ve verimli olabilir.
Yemek pişirmek: Yemek hazırlığı hem çocuğunuzla keyifli zaman geçirdiğiniz hem de yeni bilgi ve becerilerin öğrenildiği bir etkinliğe dönüşebilir. Yemek pişirirken önce hangi yemeğin yapılacağına karar vermek, sonra gereken malzemeleri listelemek ve gerekli miktarları ayarlamak daha sonra ise tarife göre yemeği hazırlamak için planlama organizasyon becerilerine ihtiyaç vardır. Bunun yanı sıra yemek yapmak için kullanılacak malzemelerin miktarlarını ayarlamak okulda öğrenilen ölçü birimlerini tekrarlamak ve pekiştirmek için de güzel bir fırsattır. Kazandırdığı beceriler: Planlama, olayları sıralama (önce-sonra kavramı), ölçülerin kullanımı, ince motor becerileri (basit şeyleri doğramak, karıştırmak, hamura şekil vermek).
Alışveriş
oyunu: Evde çocuğunuzla birlikte marketlerin alışveriş
kataloglarını kullanarak alışveriş oyunu oynamak para kavramının öğrenilmesinde
yardımcı olur. Gerçek paraları oyuna katıp listeden alınacakları seçip “bakalım
bunlar ne kadar tuttu ve paramız yetiyor mu, ya da bunları aldıktan sonra ne
kadar para üstü almamız gerekir” gibi hesaplamaları yapabilirsiniz. Evdeki
pratiklerden sonra oyunu markete gidip gerçek hayata geçirebilirsiniz. Böylece
çocuğunuzun hem basit matematik hesaplamaları yapmasına hem para kavramını
öğrenmesine hem de bilinçli tüketim hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı
olabilirsiniz.
Kazandırdığı beceriler: Zihinden işlem yapma, para
kavramı (5 lira içinde kaç tane 1 lira var gibi).
Birlikte
Çalışmak Ailece yapılacak işlerin bir listesini çıkarıp, o
günün projesini seçin; “dolapların düzenlenmesi, eski eşyaların ayrılması”
gibi. İşin nasıl yapılacağını birlikte adım adım planlayın. İhtiyaç duyulan
malzemeler (temizlik için deterjan, bez, eski eşyaları koymak için kutu vb),
herkesin yapacağı işi belirleyin (anne rafları silecek, hep birlikte eskiler
ile yaniler ayrılacak, baba kalacak eşyaları yerleştirecek, çocuklar eskileri
kutulara kayacak). İşleri planlamak ve sorumluluğu paylaşmak çocuğun bu
becerileri günlük hayatında kullanmasına yardımcı olacaktır.
Kazandırdığı Beceriler: Sorumluluk almak,
planlama-organizasyon (bir işi basamaklara ayırma), yardımlaşma.
Akşam
yemeği sohbetleri: Özellikle yoğun günlük hayat temposunda
akşam yemekleri tüm ailenin bir arada olduğu nadir zamanlardan biridir. Akşam
yemeklerini sohbet etmek, günün olaylarını paylaşmak için bir fırsat olarak
değerlendirebilirsiniz. O gün işte yaptıklarınızı, sizi mutlu eden ya da
kızdıran olayları anlatarak çocuğunuza ilk önce model olabilirsiniz. Bu sayede
çocuklar hem başlarından geçen bir olayı sıralı olarak anlatabilme hem de
duygularını ifade edebilme becerilerini geliştirme imkanı bulurlar. Bazen olayları
hatırlamak ya da anlatmak çocuklar için zor olabilir. Böyle durumlarda “Herkes
sırayla bugün en çok hoşuna giden (günün mutlu olayı, günün üzgün olayı ya da
günün kızgın olayı gibi tanımlamalar da yapabilirsiniz) olayı anlatsın” diyerek
ilk sözü siz alıp sırayla devam etmelerini isteyebilirsiniz. Bunu aile
yemeklerinin bir parçası haline getirebilirsiniz.
Çizelim
Anlatalım: Oyuncakçılarda “Çiziktirme-Pictionary” adı ile
bulabileceğiniz bir oyunu evde kendinizde yapabilirsiniz. Bu oyun için kalem ve
bol miktarda kağıda ihtiyaç var. Kağıt yerine ayaklı beyaz tahtaları da
kullanabilirsiniz. Oyuna başlamadan önce küçük kartlara farklı kelimeler yazın
(eşya, hayvan, meslek, taşıt vb). daha sonra bu kelimeleri konuşmadan çizerek
birbirinize anlatmaya çalışın, tabi belirlenen zaman diliminde . İki grup ayrı
grup olarak oynanırsa daha çok kelimeyi bilen grup oyunun galibi olur.
Çocuklarının yaşlarına göre kelimelerin zorluluğunu ayarlayabilirsiniz.
Kazanılan beceriler: Problem çözme (kelimeyi hangi
yoldan en kısa anlatabileceğini düşünmek), ince- motor becerileri, tatmin etme
akıl yürütmek, zaman kavramı (sınırlı bir zamanda gereken işi bitirmek).
Hikaye
tamamlama: Tüm aile bireylerin bir arada olduğu bir zamanda
herkesin katılacağı bir hikaye oluşturun. İlk olarak biri “Ormanda akşam olmak
üzereydi, geceyi geçirmek için güvenli bir yer bulmaları gerekiyordu” gibi
cümle ile hikayeyi başlatır sonra herkes sırayla birkaç cümle ekleyerek
hikayeyi oluşturur. Doğru ya da yanlışın olmadığı bir oyundur. Ama herkes daha
önce söylenen cümlelere dikkat ederek ona göre hikayeyi devam ettirir. Bunu
yaparken aileden biri hikaye yazıcı olabilir ve anlatım bitince tüm aile baştan
hikayeyi okuyarak keyifli bir zaman geçirebilir.
Kazanılan Beceriler: Dinleme, sözel
ifade, hayal gücü, parça bütün ilişkisi (bağımsız tek tek cümleleri bir hikaye
haline getirmek)
Çizgi
roman: Çeşitle dergilerden, gazetelerden kesilen karikatür
ya da resimleri kullanarak kendi çizgi romanını yaratmak çocuklar için
eğlenceli olabilir. Resimleri sıraya dizip ve yapıştırarak ve daha sonra da
resimlere istedikleri konuşma balonlarını ekleyerek kendi çizgi romanlarını
oluşturabilirler.
Kazanılan Beceriler: Olaylar arası neden sonuç
ilişkisi kurmak, el becerileri (makas- yapıştırıcı kullanmak), duygu ve
düşünceleri yazı ile ifade etmek
Görsel
Hafıza Oyunu: Bir tepsiye evde bulunan küçük
eşyalardan (toka,bozuk para, tırnak makası, saç fırçası, cüzdan vb) tane
nesneyi toparlayın. Herkesin bunlara dikkatle bakmasını sağladıktan sonra
tepsinin üstünü bir örtü ile kapatın ve herkesin aklında kalanları kağıda yazmasını
isteyin. Listesinde en çok doğru olan oyunun galibi olacaktır. Bu oyunu
dokun-hisset-tahmin et olarak da oynaya bilirsiniz. Bu kez nesneleri bir torba
ya da kutuya koyun, oyuncular ellerini kutuya sokup dokunarak nesnenin ne
olduğunu tahmin etmeye çalışsınlar.
Ava
Çıkalım: Bu oyunda aile üyelerinden biri ev bulabilecek bir
ya da birkaç nesne ister, diğer oyuncular ev içinde ava çıkarak istenilenleri
bulmaya çalışır, en çabuk ve istenileni tam olarak getiren puan kazanır.
Örneğin “banyoda bulunan sarı bir şey, bir elma bir de tenis topu” avına
çıkalım.
Kazanılan Beceriler: Yönerge takip ve uygulama
(işitsel dikkat), zamanı iyi kullanmak.
Kelimeyi
Tahmin Et: Bu oyun için bir sözlüğe ihtiyacınız
olacak. Aile üyelerinden biri sözlükten bir kelime (günlük hayatta çok sık
kullanılmayan) seçip, okur. Diğer aile üyeleri bu kelimenin ne anlama geldiği
ile ilgili tahminlerini kağıda yazarlar. Sonra herkes tahminlerini paylaşır ve
kelimenin gerçek anlamı ile bu tahminler karşılaştırılır.
Kazanılan Beceriler: Akıl yürütme, sözel ifade,
kelime bilgisi
Aile
Albümü: Eğer aile fotoğraflarınız bir albümde düzenli
olarak durmuyorsa ya da tekrar düzenlenmesi gerekiyorsa bunu ailece yapmak
eğlenceli olabilir. Fotoğraflardaki aile üyeleri hakkında sohbet etmek (kim
kimdir?), fotoğrafları kronolojik sıraya dizmek, ailece eski günleri hatırlamak
sizin içinde anlamlı olacaktır. Kazanılan Beceriler: Olayları sıraya dizmek, planlama ve organizasyon, akrabaları tanımak.
Tatil
anı defteri: Çocuklar ile birlikte gittiğiniz
tatiller ile ilgili anılarınızı topladığınız anı defterleri oluşturabilirsiniz.
Çocuğunuzla birlikte tatilde çekilen fotoğrafları, gittiğiniz yeren aldığınız
kartpostalları yapıştırıp, başınıza gelen ilginç olayların yazı ya da resim ile
deftere geçirmesine yardım edebilirsiniz.
Kazanılan Beceriler: Olaysal hafıza (anıları
hatırlamak), el becerileri (kesmek, yapıştırmak, yazmak ve resim yapmak).
Kutu
oyunlar: Evde sizin yaratacağınız bunlar gibi başka
oyunların yanı sıra oyuncakçılardan alabileceğiniz kutu oyunlar, bil bakalım
kim, ipucu – katil kim, hem ailece keyifli zaman geçirmenizi sağlar hem de
çocuğunuzun farklı becerilerinin gelişmesine yardımcı olur. Örneğin Monopoly
oyunu, para kavramı, strateji geliştirme, pazarlık yapmak gibi becerileri
destekler.
Yolculuk
oyunları: Araba ile yapılan uzun yolculuklar sıkıcı olabilir.
Bu nedenle arabadaki zamanı keyifli hale getirmek için birkaç oyun
düşünebilirsiniz.
Tatile giderken: Aile üyelerinden biri şu cümle ile
oyunu başlatır; Tatile giderken yanıma kitap alırım”. Sonraki oyuncu ilk
cümleye yen bir şey ekleyerek oyuna devam eder “Tatile giderken yanıma kitap ve
top alırım”. Oyun böylece devam eder, oyunun amacı söylenilenlerin tamamını
akılda tutmaya çalışmaktır. Oyunu daha zor hale getirmek isterseniz listedeki
kelimenin bir önceki kelimenin son harfi ile başlaması (kitap ve pantolon gibi)
ya da tüm nesnelerin alfabetik sırada bulunması (tatile giderken yanıma ayna,
bavul.) kuralını getirebilirsiniz.
Kazanılan Beceriler: İşitsel dikkat – hafıza
(söylenileni dikkatle dinleme, takip etmek ve akılda tutma), akıl yürütme (yeni
kelimeler bulabilmek)
Ben
kimim: Aile üyelerinden biri aklından bir kişi, hayvan ya
da herhangi bir nesne tutabilir. Diğerleri sordukları sorular ile kim olduğunu
bulmaya çalışırlar. Örneğin canlı mı?, Uçabilir mi?...
Kazanılan Beceriler: Problem çözme ve muhakeme
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder